Lestadiolaisuus

 

Lars Levi Laestadius oli lestadiolaisen herätyksen aloittaja Ruotsin Lapista. Hän sai ratkaisevan hengellisen kokemuksen keskusteltuaan "Lapin Marian" kanssa. Yksinkertainen kansannainen osasi auttaa arvostetun ja oppineen pastorin ymmärtämään evankeliumin totuuden. Laestadius aloitti saarnaamisen uudella voimalla ja herätys alkoi. Pian herätys levisi myös Suomen puolelle.


Lars Levi Laestadius, Lapin herättäjä.

Lars Levi Laestadius, Lapin herättäjä.

Lestadiolaisuuden korostuksia ovat elämäntapojen muutos (vain täysraittius hyväksytään), henkilökohtainen sielunhoito ja synninpäästö sekä kiinteä yhteenkuuluvuuden tunne. Synninpäästön sanoina käytetään "Kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä".

Lestadiolaisuudessa uskovaisen elämä eroaa selvästi ei-uskovaisen elämästä. Esimerkiksi vanhoillis- ja esikoislestadiolaisuudessa katsotaan, että televisiota ei tule omistaa, koska sieltä tulee usein huonoa, viihteellistä ja ei-niin-rakentavaa ohjelmaa. Vanhoillis- ja esikoislestadiolaiset naiset eivät juurikaan meikkaa. Isoesikoislestadiolaiset pukeutuvat yksinkertaisesti.

Vanhoillislestadiolainen maallikkosaarnaaja puhuu seuroissa -kuva

Vanhoillislestadiolainen maallikkosaarnaaja puhuu seuroissa.
maallikko = ei pappi

Lestadiolaisuudelle on ollut tyypillistä voimakas esivallan kunnioitus. Lestadiolaisuudessa puhutaan ns. kahden munankuoren opista. Sen mukaan valtio, yhteiskunta ja kirkko ovat ikäänkuin munankuoria, jotka Jumala on asettanut suojelemaan elävää kristillisyyttä.

Lestadiolaisuudessa on tapahtunut melko paljon hajaantumista opillisten erimielisyyksien vuoksi.

 

Vanhoillislestadiolainen perhe kirkkokahvilla ennen seuroja -kuva

Vanhoillislestadiolainen perhe kirkkokahvilla
ennen seuroja. Lapsia on paljon.

Vanhoillislestadiolaiset eivät käytä ehkäisyä. Tämä on johtanut suureen lapsilukuun (perheessä voi olla jopa 15 lasta). Vanhoillislestadiolaisten suviseurat ovat suurin vuotuinen tapahtuma Suomessa. Seuravieraita voi olla jopa 80 000 - 100 000.

Esikoislestadiolaisuuden mukaan herätysliikkeen johtohahmoja ovat Jällivaaran alueen vanhimmat saarnamiehet Ruotsin Lapista. Heitä kutsutaan nimellä "Lapin vanhimmat". Esikoislestadiolaisuus korostaa koruttomuutta ja elämän yksinkertaisuutta. Nämä tulevat näkyviin sekä pukeutumisessa että sisustuksessa.

Uusheräys on kolmas suuri lestadiolaisen liikken haara. Sillä ei ole niin selviä ominaispiirteitä kuin vanhoillis- että esikoislestadiolaisuudessa. Uusheräys on tehnyt jo kauan lähetystyötä.

Aktiivinen kartta 1700- ja 1800-luvun herätysliikkeistä.

 

TEHTÄVÄT

A.   Kysymykset tältä sivulta:

  1. Kuka oli lestadiolaisen herätyksen aloittaja Ruotsin Lapissa?
  2. Missä lestadiolaisuus syntyi?
  3. Miten "Lapin Maria" liittyi lestadiolaisuuden syntyyn?
  4. Miksi Laestadius puhui saarnoissaan "taivaallisesta Vanhemmasta" eikä "taivaallisesta Isästä"?     ( katso linkki )
  5. Mitä asioita lestadiolaisuus korostaa?
  6. Missä asioissa lestadiolaisen uskovaisen elämä eroaa ei-uskovaisen elämästä?
  7. Miten moneen osaan lestadiolaisuus on hajaantunut?
  8. Kerro kaksi asiaa
          a) vanhoillislestadiolaisuudesta ja
          b) esikoislestadiolaisuudesta

B.     Lars Levi Laestadius. Elämäkerta, toiminta ja tehtävät.

C.     Anni, lestadiolainen nuori, kertoo. Teksti ja tehtävät.

D.     Juha, lestadiolainen mies, kertoo. Teksti ja tehtävät.

E.     Tarkasta tietosi: Helppo tietotesti. Monivalintakysymyksiä.

 

LINKIT ULKOPUOLELLE

Vanhoillislestadiolaisuus eli SRK-lestadiolaisuus - Vanhoillislestadiolaisuuden oma sivu

Uusiheräys - Uudenheräyksen oma sivu. (osa lestadiolaisuutta)

Lähetysyhdistys Rauhan Sana - Rauhan Sanan oma sivu. (osa lestadiolaisuutta)

Lestadiolaisuus - Ev.lut. kirkon Aamenestä öylättiin -sanaston perustiedot

Lestadiolaisuuden hajaannukset. Dosentti Jouko Talonen, STI

Lars Levi Laestadius, Pohjoiskalotin herättäjä. Perusteellinen luento. Seppo Leivo, STI

Lestadiolaisuus. Laaja monikielinen, kuvitettu kokonaisuus. Mauri Kinnunen.

 

TAKAISIN HERÄTYSLIIKKEET-SIVULLE

 

______________________

Ankaraan parannussaarnaan liittyi kuitenkin julistus taivaallisen Vanhemman rakkaudesta (Laestadius ei puhunut taivaallisesta Isästä; syynä taisivat olla hänen huonot kokemuksensa omasta isästään).

Nämä sanat lestadiolaisperheiden lapset oppivat jo pienestä pitäen, koska yleensä iltarukoukseen liittyy päivän pahojen tekojen ja sanojen ja syntien anteeksijulistaminen.

"Televisiosta tulee kaikkea pornoa sekä synnillistä ja huonoa elämää."

Isoesikoislestadiolaiset miehet eivät käytä kauluspaitojen kanssa solmiota, mutta napittavat paidan ylös asti.

Huomaa, että munankuoret (valtio, yhteiskunta ja kirkko) ovat, kuten kananmunassa, itsessään kuolleita. Niissä ei ole elävää kristillisyyttä.
Kuoret eivät kuitenkaan ole tarpeettomia, vaan pikemminkin välttämättömiä elävän kristillisyyden suojia.
Tästä syystä lestadiolaisuus ei ole halunnut erota ev.lut. kirkosta, vaikka lestadiolaisuus ei katsokaan kirkon uskonelämän olevan oikeaa ja elävää.

Eri lestadiolaisia suuntauksia on ainakin yhdeksän.

Esikoislestadiolaisissa seuroissa:
    NAISET
Aikuisilla naisilla tulee olla huivi päässä. Huivi on sidottu leuan alle. Koruja ja meikkiä ei saa olla. Hiusten tulee olla pitkät. Naisten tulee käyttää hametta tai mekkoa.
    MIEHET
Miehillä tulee olla siisti asu päällä. Pukua ei vaadita. Solmion käyttöä ei hyväksytä. Paita napitetaan ylös asti.

Rukoushuoneella ei saa olla ruukkukukkia eikä kukkakaupan leikkokukkia.
Luonnonkukat voidaan hyväksyä.
Mitään soittimia ei käytetä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TAKAISIN HERÄTYSLIIKKEET-SIVULLE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TAKAISIN HERÄTYSLIIKKEET-SIVULLE