Webmaster Webmaster
Verkkopolku.com | Opintoverkko 3 | Extra.opintoverkko.fi Opinto.net

Edelliselle sivulle | Aineryhmän pääsivulle | Pääsivulle



Maailmanuskonnot



Buddhalaisuus: Temppelit ja pyhät ihmiset


Syntyhistoria ja levinneisyys | Oppi ja pyhä kirja | Temppelit ja pyhät ihmiset | Elämäntavat ja uskonnon harjoittaminen | Suuri turistitehtävä |




Buddhalaiset temppelit


Buddhalaisissa maissa on temppeleitä erittäin paljon, ja temppelien asema yhteiskunnassa on tärkeä. Temppelit ovat näkyvällä paikalla kaupungeissa. Temppeleissä käydään uhraamassa ja mietiskelemässä Buddhan patsaiden äärellä. Tavallisia uhreja, joita temppeleihin viedään, ovat kynttilät, suitsuketikut, lootuskukat tai puinen norsupatsas. Uhrilahjoilla on oma symboliikkansa, palava kynttilä kuvaa pyrkimystä ymmärrykseen ja valaistumiseen. Vihreä lootuskukka kuvaa kunnioitusta Buddhaa kohtaan, ja kolme suitsuketikkua kuvaavat Buddhan, opin ja munkkiveljeskunnan kunnioitusta. Joissain temppeleissä myydään lehtikultaa, jota painetaan Buddhan patsaisiin uhriksi. Temppeliin mentäessä otetaan kengät pois.


Aiempina vuosisatoina lähes kaikki pojat liittyivät luostariin lyhyeksi ajaksi oin 13-vuotiaana, osa jäi luostariin pysyvästi munkiksi. Nykyisin tämä tapa on vähentynyt monissa maissa, mutta Thaimaassa (maailman buddhalaisin maa) luostareihin liittyminen joksikin aikaa on vielä yleistä. Tyypillinen luostarissa vietettävä jakso on heinäkuusta lokakuuhun. Tytöt eivät voi liittyä luostariin, vaan theravada-buddhalaisuudessa luostarit ovat miehiä varten. Luostarissa on jonkin verran nunnia, mutta he ovat luostariin munkiksi tulleiden poikien äitejä, jotka ovat jääneet leskeksi. Nunnilla on valkoinen kaapu, munkeilla oranssi tai keltainen. Poikien liittymisellä luostariin on ollut selkeä uskonnollinen perustele, niin sanottu maitovelka. Kun äiti on imettänyt lasta vauvana, poika voi maksaa tämän velan pois liittymällä luostariin, ja keräämällä tänä aikana hyviä ansioita äitinsä hyväksi. Tytöillä ei ole vastaavaa mahdollisuutta vapautua velastaan.


Elämä luostareissa on hyvin kurinalaista ja mietiskelyyn keskittyvää. Aamulla herätys on noin klo neljä aamulla, jonka jälkeen munkit meditoivat ennen kuin lähtevät keräämään almukulhon kanssa ruokaa ja muita lahjoja alueen asukkailta. Ihmiset antavat ruokaa munkin kulhoon ja kiittävät (munkki ei kiitä saadessaan ruokaa). Maallikko kiittää siksi, että munkki antoi hänelle mahdollisuuden hankkia hyviä ansioita. Ainoa varsinainen ruokailu on puolen päivän aikaan, jonka jälkeen munkki ei enää syö mitään sinä päivänä. Tällaiseen rytmiin tottuminen vie aikansa, mutta säännöllinen elämä vapauttaa mukaan harjoittamaan meditaatiota vailla huolia toimeentulosta. Munkiksi ryhtyminen on hyvin arvostettua, ja munkeilta kysytään monia arkiseen elämään liittyviä asioita. Munkki saa omistaa ainoastaan viitan, kerjuukulhon, partaveitsen, neulan, siivilän, rukousnahan, kepin ja hammastikun. Munkkilupauksessaan hän lupaa pidättäytyä omaisuuden hankkimisesta ja mm rahan käsittelystä. Munkki ei tervehdi ihmisiä, eikä nainen saa koskettaa munkkia, ei edes ojentaa esinettä suoraan munkille käteen.


Temppelialueen rakennukset


Temppelialueet ovat hyvin laajoja, ja alueilla on monen tyyppisiä rakennuksia eri käyttötarkoituksiin. Bot-niminen temppelirakennus on tärkein, koska siellä suoritetaan uhrausrituaalit. Bot on kolmetasoinen, harjakattoinen, koristeltu temppeli. Stupa (tai chedi) on Buddhan ja muiden boddhisattvojen pyhäinjäännösten säilytyspaikka. Stupa on voimakkaasti suipponeva torni. Vihara on temppelialueen sivutemppeli, ja lisäksi alueella on krematorio sekä munkkien asuintilat. Prang on temppelialueen koristeellinen rakennus, jota käytetään seremonioissa.


Esimerkkejä Buddhalaisista temppeleistä


Henkien talo


Buddhalaisilla alueilla on hyvin tavallista nähdä varsinaisten temppelien lisäksi pieniä kadun varteen sijoitettuja katutemppeleitä, sekä niin sanottuja henkien taloja. Katutemppelit ovat pieniä koristeellisia kojuja, joille ihmiset jättävät pieniä uhrilahjoja esimerkiksi töihin mennessään. Joku saattaa jättää riisiä, toinen Coca-Cola pullon, joku rahaa. Buddhalaisuudessa uskotaan henkiolentoihin, joita kutsutaan nimellä Phi. Henkiä on kaikkialla, ja ne saattavat olla epäystävällisiä ihmisiä kohtaan. Tämän vuoksi rakennetaan hengille omia pieniä taloja, jotta henget asuisivat niissä eivätkä talon sisällä. Henkien talot ovat pieniä koristeellisia mökkejä varren päässä. Henkien taloja on yleensä jokaisella tontilla, ennen kun taloa ryhdytään rakentamaan, pidetään henget suosiollisena rakentamalla henkien talo oikeaan nurkkaukseen tonttia. Talon valmistuttua kynnyksen päälle ei saa astua. Henkien taloja on myös pankkien ja kauppojen tonteilla. Yleensä henkien talot ovat noin 1,5 metrin korkeudessa, mutta suurimmat saattavat olla monien metrin korkuisia. Henkien talossa pidetään lootuskukkaa, juomaa sekä riisikulhoa, jotka vaihdetaan joka aamu. Buddhalaiset tervehtivät wai-tervehdyksellä henkien taloa kulkiessaan sen ohi.






Teksti Harri Peltomaa. Teologian maisteri. Uskonnon ja psykologian opettajana lukiossa vuodesta 1997 Heinolassa, Jyväskylässä ja Asikkalassa. Koulutussuunnittelua Opetusalan koulutuskeskuksessa, opetustehtäviä ja Internet-tuotesuunnittelua Suomen Urheiluopistolla. Opintoverkon perustaja ja toimitusjohtaja.



Aiheeseen liittyviä kuvia









Tulosta artikkeli | Lähetä artikkeli tutulle | Lähetä sähköpostia artikkelin kirjoittajalle
About.com | Google | Altavista | IGS-tietohuoltoasema | Yahoo



Maailmanuskonnot


Hindulaisuus

Buddhalaisuus

Juutalaisuus

Islam

Kiinan uskonnot

Kristinusko

Luonnonuskonnot

Sintolaisuus

Uskonnoton ajattelu




Katso myös nämä:


About.com

iGS - Helsingin kaupunginkirjaston tietopalvelu





Hae Opinto.netistä

 

 


Näytä sivulla:



 


Opintoverkko


Sivujen katselemiseen suosittelemme Internet Explorerin, Netscape Navigatorin tai Operan uusimpia versioita.
Webmaster Copyrights Opintoverkko, 2000-2002. WWW-tuotanto Tuomo-Media, 2002.